torsdag 23 april 2015

Spännande och skrämmande om barn och gifter

Jag hade sett annonsen på Kurragömmas Facebooksida och ville gå, men visste inte om jag orkade. Jag sitter ju på en  hel del föreläsningar ändå just nu (skolan) och känner mig trött i huvudet nästan jämt. Men så gav Theodora mig en oväntad men välkommen spark där bak och jag beslutade mig för att gå. Jag tog med mig en fin vän och ett anteckningsblock och kände mig galet pepp.



















Vilken härlig kväll! Den inleddes med mingel och tilltugg i butiken. På Kurragömma kan man strosa omkring i timmar och kolla på leksaker. Finast av allt, enligt mig, är Maileg-djuren och deras tillbehör. Fantastiska små kläder, trämöbler, järnsängar, sängkläder, skötbord, accessoarer...

Sedan höll Madeleine Limé från EkoLeko en föreläsning för oss, om gifter och kemikalier i vår vardag, med fokus på barn, barns miljö samt barns leksaker, m.m. Även om jag kände till det mesta sedan tidigare var det en intressant, spännande och skrämmande föreläsning. Jag vill bli mer medveten. Mycket mer medveten.

Visste du att vi får i oss massor av kemikalier varje dag och hela tiden, genom maten vi äter, förpackningsmaterial, textilier, hår- och hudvårdsprodukter, inredning, luften vi andas m.m. Många av dessa kemikalierna är helt ofarliga, men många av dem kan vara skadliga för oss på olika sätt, beroende på när vi utsätts för dem, i vilken mängd och om de kombineras med varandra (cocktaileffekten). Ov flera olika anledningar är barn extra känsliga. Ändå finns många av de farligaste kemikalierna i barnens rum och på förskolan.


Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.


Lägg ner lite tid och engagemang i frågan. Vi kan inte byta ut barnens alla leksaker. Vi kan inte undvika eller undkomma kemikalierna helt. Men vi kan göra medvetna val, som minskar risken för att utsättas för "värstingarna".


Var medveten och ställ krav
men var inte för hård mot dig själv.


Naturskyddsföreningen har listat fem punkter på saker man kan göra för att minska på gifterna i barns vardag. Fem punkter som är lätta att ta till sig och enkla att genomföra efter egen förmåga. Kör hårt nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar